keskiviikko 7. elokuuta 2013

Arvostelu ja kirjoittamisen ilo

Siinä minä melkein yhdeltä seisomalta luin Pasi Ilmari Jääskeläisen Lumikko ja yhdeksän muuta. Arvostelu Elisa Kirjan sivuilla täällä.

Lukeminen alkoi oikeastaan niin, etten meinannut päästä ihannoinnista yli. Tällaista minäkin haluan osata kirjoittaa! Näin. Juuri näin. Haluan, että tarina on persoonallinen ja värikäs.

Itse asiassa vanhat sotahaavat nousevat pintaan samalla, kun muistan niitä harvoja, jotka ovat minua tukeneet.
Olen aina ollut kielellisesti lahjakas. Kirjoittaminen on ollut helppoa, mutta en koskaan ole halunnut olla massaa. Niinpä olen aina saanut arvostelua sanajärjestyksistä ja lauserakenteista. Olen taistellut massaan hukkumista vastaan ja ollut vihainen, jos joku on uskaltanut arvostella.

Vuosia vuosia sitten, äidinkielen tunnilla sain ensimmäisen kerran kiitosta omasta tyylistäni. Ammattikoulussa opettajana oli jo eläkkeelle kerran jäänyt lehtori, joka piti tekohampaitaan lasissa yöpöydän vieressä, käski juoda öisin vain vettä ja iloitsi jokaisen meidän kysymyksistä vilpittömästi.
Lehtori kirjoitutti meillä paljon, vaikka pääasiassa opiskelimme asiakirjojen muotoja. Hän kirjoitutti, koska piti tärkeämpänä sitä, että osaa sanoa jotakin, kun sitä, että osaa oikean asiakirjamuodon, joka kuitenkin vanhenee jo siinä vaiheessa, kun koulumme vihdoin joskus päättyy.

Hän oli oikeassa. Asiakirjamallit ovat muuttuneet ja sitä paitsi niitä asiakirjamalleja on internet pullollaan. Sanat pitää tuottaa aina itse, riippuen toki asiasta.

Erään kerran lehtori antoi esseestäni täydet pisteet yhdellä miinuksella. Miinus tuli kirjoitusvirheistä, mutta muuten tarina ja tekstini oli ollut vanhan-aikaista, mutta soljuvaa ja luettavaa. Tuo lehtori pyysi kauniisti, etten lopettaisi kirjoittamista, vaan jalostaisin sitä ja kehittäisin itseäni tulevaisuudessa.

Vuosia meni kuitenkin muiden asioiden kanssa. Olihan minulle sanottu jo kauan ennen lehtoria ja kauan ennen ketään muutakaan, etten osaa kirjoittaa ja että lauserakenteeni on päin persettä. Minun kirjoitukseni on aina täynnä kirjoitusvirheitä, eikä niihin osata olla tarttumatta. Se onkin luonnollista varsinkin silloin, kun teksti ei muuten kiinnosta.

Kun en kuitenkaan osaa olla kirjoittamatta... kirjoitin lähes valmiiksi raskaan novellin sairaan ihmisen elämästä. Kun en osaa olla kirjoittamatta, julistin omaa elämää pitkin kaikenlaisia sivustoja. Kun en osaa olla kirjoittamatta, aloin pitää blogia. Samaan aikaan kirjoitin jokaisen paperin kulmaan outoja runoja ja harjoittelin pilkkujen paikkoja. Pidän nykyisin kolmea blogia ja neljäs odottaa pöytälaatikossa. 

En vieläkään saa pilkkuja paikoilleen. Vieläkin sanajärjestys on hirveä ja edelleen teksti on täynnä kirjoitusvirheitä. Niin vain olen kuitenkin päättänyt kirjoittaa ensimmäisen kirjan. Julkaistaan sitä koskaan tai ei, aion jatkaa. Kirjoitan toisenkin. Aion kirjoittaa niin kauan, että minulta loppuu sanat ja mielikuvitus. Niin kauan kun joku jaksaa lukea. Aion kirjoittaa, koska joku ymmärtää minua ja haluaa lukea minun juttujani. Se on mahtavaa! Tuntuu todella hienolta, kun on voinut koskettaa jotakin. Parhaat sanat mitä olen hetkeen kuullut, kuulin noin vuosi sitten; "Siis v***u sä kirjotat hyvin! Sun on pakko kirjoittaa lisää."
Nuo sanat henkäistiin minulle täysin puun takaa kesken työpäivän. Olin pudota perseelleni, enkä osannut muuta, kuin nauraen kiitellä kauniista sanoista. Ei minulle ole julkisesti tunnustettu tuollaista asiaa ikinä. Lehtori kiitteli kyllä, mutta vähän hienotunteisemmin.


Niinpä olen rohkea ja kirjoitan. Uskallan unelmoida siitä päivästä, kun voin kirjoittaa työkseni. Siihen asti, teen töitä kuin hullu ja kirjoitan virheellisiä tekstejä kaikkien teidän iloksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti