tiistai 21. tammikuuta 2014

Hämäläismurteita ja ahaa -elämyksiä

Auringolla on ihan käsittämätön voima.
Olen saanut huikean kivasti energiaa auringosta ja olen päässyt taustamateriaalin keräämisen makuun.

Aunehan sijoittuu Akaan Viialaan. Olen kaivannut vähän tietoa siitä, minkälaista murre on ollut tuolla 1930-luvulla. Löytämäni tiedon mukaan murre on ollut vahvaa Tamperelaista. Sitähän osaan luontevasti, kun asuin Tampereella joitakin vuosia. Sinä aikana ehti puhetavat tarttua ja mikä parasta, tarttui hyviä ystäviä  joilta voi aina tarkentaa.

Olen myös huomannut uppoutuneeni tuon ajan politiikkaan. Miten se on vaikuttanut maalaisten elämään. Kaupungissa se näkyi vahvasti mielenosoituksina ja voimakkaana punaisten väheksymisenä. Jopa niin, että puoluelippuja poistettiin poliisivoimin. Mutta minkälaista oli elämä maalla? Siitä on vähemmän informaatiota, ainakin internetissä.

Taustojen tekemisen lisäksi olen alkanut miettiä, miten juoni rakentuu. Aunen tarina on hyvin pitkälle rakentunut, mutta kirjan muiden henkilöiden tarinat ovat vielä täysin auki.  Tässäkään kirjassa ei ole ihmispaljoutta. Jotenkin tuntuu, että on hyvä pureutua vain muutaman ihmisen sielunelämään. Pääsee tarpeeksi syvälle. Toistaiseksi siis kirjassa on jokaisen henkilön tarinaa kohden kolme ihmistä. Tämä on nyt ollut täysin vahinko, mutt aika jännä yhteensattuma. Taidan pitää siitä kiinni. Katsotaan miten koukerot yhdistyvät.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti